Etiketter

onsdag 7 mars 2012

Labbrapport v.8

Syfte: Att se hur snabbt H2O ökade i temperatur och vilken som var max temperaturen.



Material:
Brännare
Bägare med 2 dl H2O i
Trefot
Trådnät
Tidtagarur
Förkläde
Skyddsglasögon
Papper
Penna
Slang
Termometer


Hypotes:
Jag trodde att H2O:t skulle hettas upp tills det nådde 100 grader och O:t som H2O innehållö började att frigöras från H:t. Detta som då händer var att H2O:t började koka.


Utförande:
Först kopplade jag slangen till gaskranen och sen till brännaren. Jag vred på gaskranen så att den öppna sig därefter på brännaren. Sedan tända jag en tändsticka och försiktigt gjorde en speciell rörelse med den för att inte gasen skulle blåsa ut lågan. Efter att tänt lågan ställde jag trefoten över brännaren och placerade trådnätet på den. Ovan på trådnätet ställde jag bägaren som jag dessförinnan mätt temperaturen i. Vi började sedan att mätta hur varmt det var i H2O:t varje minut och skrev ner det. Vi höll på så tills vi fått en temperatur tre gånger i rad.


Resultat:
H2O ökade temperaturen ungefär 6-10 grader varje minut. Tillslut nådde H2O:t kokpunkten och började koka. Men vår (min och Sonyias) H2O steg över 100 grader.

Felkällor: Jag kan ha hållit termometern lite för nära botten av bägaren.




      min
      0           27,6
  1           34,2
     2           41,3
3           49,7
      4           57,9
     5           63,1
  6           71,8
  7           80,4
   8           85,2
    9           96,3
   10            100
   11         101,3
  12         103,7
    13         105,3
    14            103
  15         103,2
   16         102,7







Slutsats:
Det började koka vid 100 grader för att oxygenet i H2O:t blev varmt och började därför (som varm luft gör) stiga uppåt. Det var detta som skapade kokandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar