Etiketter

fredag 21 oktober 2011

Fjut labration

Syfte:Vi tillverka en gas och lär oss ett sätt att känna igen den.

Hypotes: Jag tror att gasen ska ta fyr och låta på något vis. Jag gissade faktiskt från början på helium men sen kom jag på att helium var ett grundämne så det går inte att ska på detta vis. Jag gissade därför på H-gas.

Material: E-kolv, provrör, tändstickor, Saltsyra= HCl, Mg

Utförande: Vi fick lite HCl i E-kolven och släppte ner en bit Mg. Sedan höll vi provröret upp-och-ner över kolvens öppning. Det bubblade vid Mg-biten.

Resultat: Det bildades en gas som var genomskinlig och inte luktade något vad jag märkte. Sedan blev kolven varm för det frätande började typ koka.

Slutsats: Jag har lärt mig att man kan skapa H-gas genom att fräta Mg i HCl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar